Zaplanowany pomnożenie złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Przewidywany wzrost złomowań statków w 2016 roku

Sektor przewozów kontenerowych od jakiegoś czasu jest w trudnej sytuacji. W dalszym ciągu duża liczba statków czeka na terenie stoczni na dokończenie, a umowy na ich produkcję były podpisywane parę lat temu, w czasach dużej koniunktury. Ale sytuacja na rynku diametralnie się zmieniła, w branży przewozowej pojawił się kryzys i okazało się w pewnym momencie, że statków zwyczajnie jest zbyt duża liczba. Najwięksi armatorzy radzą sobie z tym problemem różnymi sposobami. Pewna ich część decyduje się wydłużyć trasy omijając kanały Panamski i Sueski, co co prawda znacznie zwiększy czas dostawy, lecz kosztowo będzie to wychodzić podobnie, a statki mają zajęcie. Dość sporo kontenerowców stoi też w portach i oczekuje na jakieś zamówienia, czasami trwa to nawet parę tygodni. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest również złomowanie starszych jednostek. Ponieważ bez przerwy do użytku są oddawane nowe kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to jednostki wybudowane przed laty zaczynają się nie opłacać. Całkiem spory wpływ na oddawanie statków na złom ma także zmniejszający się popyt na wybrane rodzaje statków, tu także w ostatnim czasie nastąpiło sporo zmian. Przewidywany pomnożenie złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Analitycy twierdzą, że w obecnym roku być może znacznie więcej złomowań, niż rok wcześniej. Bierze to z paru rzeczy. W pierwszej kolejności w tym roku powinny rosnąć ceny złomowanych jednostek, w roku ubiegłym naprawdę bardzo niski poziom, więc właściciele jednostek raczej się nie spieszyli do rozbiórek. Dość spore znaczenie na całą tę sytuację będzie również miało zmniejszenie popularności na jednostki typu panamax. Przy dużym popycie na nie znacznie bardziej od oddawania na złom będzie się opłacać ich sprzedaż czy też czarter, lecz aktualnie zainteresowanie tą grupą mocno się zmniejszyło. W roku bieżącym, w pierwszych dwóch miesiącach, zezłomowane zostało już blisko dwadzieścia jednostek, z których duża część pływała nie dłużej niż dwadzieścia lat. Zwiększeniu także ulega rozmiar złomowanych statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność przekraczającą cztery tysiące ton. Specjaliści z branży oceniają, że w tym roku zjawisko to będzie się nasilać, między innymi z powodu konieczności pozbywania się nierentownych jednostek, lecz również wyższym cenom złomowania.